Adios Mehicooo, Hello Belize!!

9 maart 2011 - Caye Caulker, Belize

Adios hola, and say Hello!

Jaaa, we spreken op dit moment even geen Spaans meer, maar Engels op het mooie eiland Caye Caulker van Belize.
We zijn hier zondagmiddag aangekomen, maar vertrekken morgenvroeg weer...
Voordat we jullie alle ins and outs van Belize vertellen, uiteraard eerst onze ervaringen in Mexico.

Vorige week maandagavond zijn we vertrokken met de nachtbus naar San Christobal, nadat we afscheid hadden genomen van onze gastfamilie.
We hebben voor ieders iets leuks achtergelaten, waaronder een voetbalsjaal van FC Twente en het NL elftal voor de twee zoons.
De nachtbus naar San Christobal was maarliefst 13u lang onderweg, maar we hebben redelijk goed geslapen (Op die hard snurkende man na dan;)) en waren voor ons gevoel snel in San Christobal...
Daar aangekomen een hostel gepakt en de stad verkent, waaronder de mercado, Zocalo en museum Na Bolom met de Maya historie.
Het historische stadje is een beetje te vergelijken met Oaxaca.

In het hostel hebben we goed geslapen, al hadden we wel een paar dikke dekens nodig, want op 2000 meter hoogte was het wel iets kouder (7graden!!)
De volgende dag was het gelukkig wel zo'n 25graden en hebben we de Sumidero canyons bezocht.
s'Ochtends zijn we bij het ontbijt onze eerste landgenoot, Patrick, tegengekomen. Hij was bijna aan het einde van zijn reis, aangezien hij onze route omgekeerd aflegde.
Ook hij ging de tour doen, dus we zouden nog wel even met hem kunnen bijkletsen.
Voor de tour zijn we met een boot de rivier opgegaan en zo tussen de 1000meter hoge canyons gevaren, wat wel erg mooie foto's heeft opgeleverd, van onder andere ook krokodillen (na navraag bleken dit echt geen plastice-voor-toeristen-weggelegde krokodillen te zijn, maar echte!)!!
S'avonds hebben we met Patrick gezellig wat gegeten en wat drankjes gedaan en uiteraard al zijn ervaringen in ons geheugen opgeslagen!!

Donderdagochtend zijn we weer verder gereisd naar Palenque, maar na een klein half uur stopten we ineens midden op de weg midden in een bos. Allemaal mensen op de weg met spandoeken en ze blokkeerden de weg met boomstammen... Toen na 10 minuten onze Mexicaanse buurman zijn pasjes uit zijn portemonnee ging halen kregen wij het toch ook een beetje benauwd...
Gelukkig was het 'probleem' al snel op te lossen met 5 pesos (0,30 euro) p.p. maar wij hebben maar gewoon 10 p.p. gedaan voor de moeite ;)
De rest van de reis ging ook niet helemaal vanzelf voor Annelijn. Na beiden een half pakje olijven naar binnen te hebben gewerkt kreeg Annelijn het iet-wat benauwd.
Met horten en stoten, de wc in en uit te zijn geweest, kon ze na een half uur gelukkig weer redelijk rustig zitten...

Na deze gedenkwaardige reis kwamen we in de jungle van Palenque terecht, letterlijk dan ook!
Prachtig hier midden in de jungle!
S'avonds hebben we heerlijk gegeten, onder het genot van livemuziek, samen met onze zwitserse vriendin Rahel, die we in Palenque al heel even hadden gesproken.
Verder was het in El Panchan erg druk en super gezellig.
We sliepen in een hutje tussen de brulapen (zie foto!), of lagen wakker, want ze vonden het nodig om rond 3u en 6u even te brullen...
Na deze slapeloze nacht zijn we s' ochtends naar de Maya ruines gegaan van Palenque. Mede door de gids en het museum hebben we erg veel gezien en zijn we veel te weten gekomen over deze mooie plek (fotos!)!
Lijn heeft er letterlijk de pijn voor moeten doorstaan, aangezien ze 2x is gebeten door een 2cm grote mier, die Jelle er zo 1,2,3,4,5,6,7,8,9.... niet afkreeg, maar de gids uiteindelijk gelukkig wel ;)
In de middag zijn we uit gaan zoeken waar en hoe we verder gingen reizen en of onze ideeen wel konden. Nou, via internet bleek van wel, maar bij de kassa dan weer van niet...
Uiteindelijk de nachtbus naar Chetumal geboekt, wat aan de grens bij Belize ligt.
Hier zouden we dan alleen wel pas/al om 4.30u s'nachts aankomen... Het zij zo!

Voor onze reis naar Chetumal hebben we overdag de watervallen Misol Ha en Aqua Azul bezocht.
Echt schitterend mooi om te zien, maar vooral om in te zwemmen!!!!

De busreis naar Chetumal s' avonds was zeer prettig, aangezien we de luxere versie hadden genomen, maar dit alleen omdat we anders al om 03.00u aan zouden komen?!?!
In Chetumal hebben we na aankomst (4 uur in de nacht!!) 2u op internet doorgebracht om te googlen voor onze reis naar Belize.
Uiteindelijk hebben we gekozen om te gaan per bus naar Belize City en daar de watertaxi naar Caye Caulker te nemen.
De grensovergang ging ons wel wat geld kosten leek het, want er werd verwacht dat we 262 pesos (15 euro) departure tax gingen betalen p.p.
Gelukkig hadden we hier al wat over gelezen en wees Lijn de meneer er even op dat we dit al met ons vliegticket hadden betaald. Chagrijnig en snel zette hij toen onze stempels!
Hier merkten we ander stukje Mexicaanse mentaliteit?!

De reis met een te klein busje met 16 andere mensen was niet echt comfortabel, vooral niet doordat wij de middelste kleine stoeltjes kregen. Voor Lijn extra onprettig, omdat ze toen om de 3 minuten de linker&rechtbuurman een kopstoot gaf tijdens 't slapen... (nogmaals sorry buurman en buurman!;))
De watertaxi vanuit Belize City liet 2 uur op zich wachten, waardoor we met 2 mede busreizigers (Europeanen;Oostenrijk&Frankrijk) wat konden kletsen.
We hebben er voor gekozen om samen met de oostenrijkse jongen; Luby, de eerste nacht door te brengen op een gedeelde kamer. Scheelde weer wat geld, vele hostels waren vol, of de eigenaar was nergens te bekennen, en was ook best gezellig!

S'avonds lekker gegeten bij een tentje aan de zee en daarna bij ons hutje lekker wat biertjes gedronken, totdat... Lijn de deur dichtgooide, maar onze sleutel nog binnen lag, oeps!!
Heel wat geregel en gepruts door Jelle en Luby aan het slot later (Wanna be James Bonds, helaas mocht het niets baten!), werd heel relaxed de deur opgemaakt door de eigenaar. Wij moesten ons niet zo druk maken, go sloooooow!
Die dag erop hebben we deze manier van leven hier mogen aanschouwen.
Een beetje Jamaica taverelen, met alle culturen door elkaar heen en vooral steeds de reggaemuziek op de achtergrond, relaxed!!

Na het eilandje te hebben verkend en heerlijk gezond en gesnorkeld te hebben, hebben we gekeken naar onze volgende reisoptie; Placencia, waar heerlijk witte stranden schijnen te zijn!
We konden of per watertaxi en bus gaan of met een 3 daagse tour op een zeilschip...
Jazeker, die laatste optie konden we niet laten liggen!
We vertrekken Woensdagochtend om 9u met een groep van 10 mensen richting verschillende eilanden, waar we onderweg zullen vissen (ja, zelf of tenminste; Jelle!!) en snorkelen en zullen overnachten in tenten.
Moet een leuk tripje worden!!!
In Placencia zullen we nog even genieten van het strand, waarna we na het weekend denken  Guatemala in te zullen gaan.

Dan nog even dit;
Wist je dat...
- ze in San Christobal de kippen in trance aan de arm hebben hangen voor de verkoop
- Lijn in San Christobal 3 erg mooie lederen tasjes voor ERG weinig heeft gekocht en opgestuurd
- iedereen in Mexico op de grond spuugt en snuit BLLGH!
- we in Palenque 2 mierenplagen hebben weggefikt
- we al vele reizigers hebben ontmoet met dezelfde plannen van boven naar beneden of andersom
- Lijn het de laatste busreizen iets minder makkelijk heeft gehad
- Jelle nu al z'n 5e kakkerlak in de fik heeft gestoken (ook kindjes, we kennen geen genade meer!!)
- wij nu toch vermoeden dat ze dezelfde trip als ons willen maken en onze bagage als huis zijn gebruiken
- wij dit echter niet hopen...
- wij het carnaval zeker wel gemist hebben en willen weten hoe het was!!

Tot de volgende keer maar weer!

See Ya!

Jell & Lijn.

1. Lenny:
    9 maart 2011
    Wat. Een. Droom. JALOERS! 'HAV FUN!
  2. Danny:
    Leute!!

Echt geniale verhalen en de foto's zijn meer dan fantastisch! haha, maar Lijn.. beetje jammer dat jij telkens de zieke bent?! Gun die jongen toch eens een rustige tijd:P haha, en trouwens.. jullie hebben zeker een belachelijk mooi carnaval gemist! Denk dat dit de mooiste was van heel wat jaren. Hebben gewoon in t-shirt de optocht bekeken (!!), uiteraard heel wat pils gedronken en lange dagen gemaakt;) afsluitend met een mega kater om dan toch nog trots op jezelf zijn, vanwege de mooie tijd!:P

Geniet van de tour op het zeilschip en ik kijk uit naar jullie volgende verhalen!!

xx
  3. Rian:
    9 maart 2011
    Klinkt als weer mooie avonturen en mooie foto's! geniet ervan, x Rian
  4. Wendy:
    9 maart 2011
    Wow, mooie verhalen, erg relaxed zeg!
    Goede aankopen ook die tasjes, ik vind ze erg leuk! En inderdaad opletten met oplichting, ze praten je soms alles aan!
    Geniet ervan en hopelijk gaat het beter met je Annelijn en hopelijk minder last.
    Groetjes Wendy
  5. Rick:
    9 maart 2011
    Beste mr Siemerink & mevr Suijkerbuik!

Fijn om te horen dat jullie Mexico hebben overleefd! Op de foto's ziet het er perfect uit! En wat danny zegt, daar is niks van gelogen! Ik hoop dat er nog vrienden zijn die kunnen zeggen, gelukkig hebben we de foto's nog...:P

ciao
  6. JP:
    9 maart 2011
    Jullie worden ooit nog eens goed in het maken van keuzes merk ik wel, en wat voor keuzes! Veel plezier deze dagen lekker decadent op een zeilschip... Kijk nu alweer uit naar het verslag en de fotos. Ik zal ook eens gaan zitten voor een carnavalsverslagje, alvast een paar steekwoorden om naar uit te kijken: invalidebus, papegaaien en ene fiel... ;)
  7. Tante Els:
    12 maart 2011
    Hallo Annelijn en Jelle
    Het ziet er allemaal geweldig uit
    en zo te lezen gaat het (bijna ) allemaal goed
    geweldig
    wij wachten weer met smart op jullie volgende bericht

vanuit Rucphen audoe
    xxx Rene Els en Marlieke
  8. yvonne nijland:
    13 maart 2011
    Hallo luitjes van het goede leven, wat een droom, super, mooi verhaal en mooie foto's,
    Het carnaval was hier super met ontzettend veel zon en hoge temperaturen, idd hebben jullie dat gemist, maar het staat niet in vergelijking met wat jullie nu beleven, have fun en geniet ervan.

liefs van je (ex) tantetje Yvonne
  9. Gerard en marion:
    13 maart 2011
    Hallo daar wat een belevenissen daar dat geweldig zijn voor jullie tweetjes,wat een indrukken iedere keer opnieuw.
    We blijven het allemaal volgen,helaas nog geen telefonisch contact kunnen krijgen met jullie.
    Maar we wachten het skypen wel aF.
    hEEEEL VEEEEL GROETJES vanuit OLDENZAAL.
  10. Fons, Annemiek&Bink:
    Hoi Annelijn&Jelle,

Wat een prachtige foto's, mooie verhalen en belevenissen.
    Super leuk om te lezen.
    Carnaval komt iedere jaar terug en zo'n geweldige, bijzondere en indrukwekkende reis maak je niet ieder jaar!
    Dankzij jullie mam (Annelijn) kwam ik nu wel op deze site.
    Wij gaan jullie volgen en zijn benieuwd naar jullie avonturen.
    Geniet ze samen.

Lieve groetjes Fons, Annemiek & Bink
  11. Helma:
    13 maart 2011
    hallo luitjes ik vind het wel spannend wat jullie allemaal meemaken wel erg vermoeiend zo in de bus te slapen en al die enge beestjes om je heen maar vedder lijkt het me geweldig geniet lekker met zn tweetjes gr en x x van ons
  12. Jell&Lijn:
    14 maart 2011
    Holaaaa!
    Thnx voor al jullie leuke berichten, nu weten we in ieder geval dat carnaval ook zonder ons gewoon door gaat ;)
    Wij zijn vanmiddag aangekomen in El Remate, Flores in Guatemala.
    We hebben een ontzettend gave zeiltrip achter de rug en vooral Jelle is nogal verkleurd (rojo!)
    We blijven hier voor een paar dagen om ruines en de natuur te bekijken, daarna gaan we waarschijnlijk naar Antiqua in het zuiden van Guatemala.
    Voor degene die ons hebben proberen te bellen en-of smsen, onze telefoon doet het gewoon, maar er moet ergens een 1 tussen, volgens mij achter de 4, maar als onze ouders dat nu ff in een berichtje zetten, TIP! Wij hebben geen btg meer, maar kunnen wel bereikt worden (9541090747)
    Gerard; We zagen wel gemiste oproep(en) dus gewoon bellen, als we in de buurt zijn nemen we vanzelf op!

Tot de volgende update, met zeeeeer mooie foto´s van Belize, van zon, (in) zee en strand!

x ons!
  13. Rick:
    19 maart 2011
    Even bericht vanuit NL

Je verloren vriend gaat trouwen;) haha