Daar zijn we dan weer...

17 februari 2011 - Puerto Escondido, Mexico

Daar zijn we weer.

Na een vliegreis van 14 uur (wat niet speciaal goed is voor je zitvlees), hadden we nog een busreis van Mexico City naar Oaxaca voor de boeg. Die duurde maar 7 uur (!!). Je kunt je voorstellen dat we na dit gereis behoorlijk uitgereisd waren. We lagen er dan ook vroeg in die eerste nacht in Oaxaca. In een zeer gezellig, klein, maar fijn hostel. Waar de gemiddelde bezoeker toch wel boven de 40 was, maar in ieder geval wel aardig en vol kennis die ze graag met ons wilden delen.

De tweede dag hebben we een trip geboekt voor de derde dag en zijn we zelf op onderzoek uitgegaan, bij het park waar geen auto´s mogen rijden. Maar wie dan denkt rust te hebben, heeft het mis. Want er was genoeg te beleven. Om de meter werd er wel iets verkocht, er werd muziek gespeeld, gepraat en lekker veel naar ons gekeken.
(ja we weten het, we moeten nog werken aan een mooi kleurtje!)
Als je ergens op het terras zat kwam er om de minuut wel een verkoper langs met de prachtigste handgemaakte spullen, werkloosheid is iets wat ze hier goed kennen en zo begint ieder maar zijn eigen handeltje. We hebben die dag doorgebracht op verschillende terrasjes, op de markt (Hele mooie leren tasjes voor een habbekrats, vele eettentjes, maar ook een straatje vol lappen dood vlees (mmmm), en in een heerlijke ijssalon, waar we nog geen 2 euro kwijt waren voor een heerlijk ijsje en een shake! (zie foto)

De derde dag hebben we onze reisschoenen aangetrokken en zijn we naar Monte Alban geweest. Deze wordt de witte berg genoemd, doordat de vele bomen op de berg witte bloesem hebben, waar nog een heleboel te zien was uit het leven van heel lang geleden. Doordat we een gids hadden, kwam het museum echt tot leven. En hebben we zeker genoten van de overblijfselen en van het prachtige uitzicht. Diezelfde gids vertelde, toen wij het met een ander stel (uit Chili) zo over de drugsoorlog hadden en dat er veel over wordt geschreven, maar dat je er (wat we tot nu toe hebben meegemaakt) weinig van merkte, dat er achter in de bergen van Oaxaca wel degelijk vanalles wat met drugs te maken heeft gebeurd. Maar door het vele geld wat ze ermee verdienen, zwijgt iedereen erover...

Hierna zijn we nog naar drie dorpjes (Arrazola, Cuilapam en Coyotepec) geweest om te bekijken hoe zij het handwerken tot stand brengen. Het is maar goed dat we onze backpacks bij onze tweede reis zo vol hebben geladen, dat er geen souvernirs meer bij kunnen... dus we kunnen onszelf niet verliezen aan al dat moois (oké vooruit, misschien hebben we dan 1 souvernirtje gekocht;)).
Hierna een heerlijk valentijnsdiner, bestaande uit twee koeken en een flesje water, genuttigd op onze riante hotelkamer (van ong. 2 bij 4m).
Valentijn is trouwens iets wat ze hier uitgebreid vieren. Alle tieners liepen met minimaal 1 ballon (zo´n gasballon, die verkopen ze hier zó veel!) en een beer.

De volgende ochtend weer vroeg op met een 10 uur durende busreis in het vooruitzicht. Het eerste uur hebben we veel van Oaxaca gezien... Daarna gingen we de bergen in en dat zijn op zijn zachtst gezegd geen riante rechte wegen en de chauffeur reed op zijn zachts gezegd ook niet zo zacht.
Na twee uur zulke weggetjes gehad te hebben volgde een stop, waar we even konden eten en waar alle toeristen uit de bus elkaar reispilletjes gingen geven. Gelukkig werd het hierna minder, en hebben we genoten van de prachtigste uitzichten (vele bergen, met daar doorheen riviertjes, geiten met een geitenhoeder en de vele roofvogels circulerend aan een strak blauwe lucht).

Eenmaal in Puerto Escondido aangekomen, werden we opgehaald door Donna (van de taalschool) en nu zijn we al weer ingeburgerd in onze kamer en hebben we bijna de gehele familie al weer gezien. Vandaag lekker rustig aan gedaan. We zijn naar een strand geweest (Puerto Angelito ) waar de golven niet zo hoog waren en we dus gewoon konden zwemmen.
Ook hebben we dan eindelijk la cucaracha mogen ontmoeten, Annelijn welgezegd in de douhe.
Jelle heeft het lieve dier geflambeerd met z´n deo en aansteker, opgeruimd staat netjes, al zijn ze nooit alleen...
Morgen beginnen we dan weer met de taallessen.
En dan nu beloofd: het volgende berichtje in het Spaans!

Bedankt voor jullie berichtjes, dat is fijn om te lezen!
Houd ons ook op de hoogte van de dingen uit Holland hé!

Dan nu nog een leuk lijstje:

Mehico, het land van:

- de bussen (Publico´s) voor 5 pesos per persoon (nog niet eens 10 eurocent)
- taxis voor 25 pesos (iets meer dan een euro)
- overal fruit, eten en drinken (hele kippen bijvoorbeeld :s) te koop
- kleine(re) mensjes (ze vinden Jelle en vooral zijn voeten GIGANTISCH!)
- de vele zwerfhonden op straat
- Constant bergen in het uitzicht
- de sombrero. s (vooral gedragen door toeristen)
- het lekkere weer!!!
- de tortilla´s (werkelijk alles is MET tortilla!!!)
- de prachtige stranden
- de markt (met al zijn mooie kleuren, vruchten en ja ook de lappen vlees)
- Mooie souvernirs
- cactussen
- Muchos plezieros!!!

Adios, Hasta la volgende x!

x

Jell en Lijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gerard en marion:
    17 februari 2011
    Hallo jongelui watleuk dat jullie nu lekker kunnen genieten, doe dit dan ook maar lekker.
    Groeten vanuit OLDENZAAL.
    Oja even een leuk berichtje voor Jelle.
    FC TWENTE zit nu in Moskou,het is daar -20tot -25 graden onder nulde wedstrijd gaat waarschijlijk niet door, dus over temperatuur verschillen gesproken.
    nou genieten daar ADIOS SEJORITA en SENIOR
  2. Randy:
    17 februari 2011
    Hoi lieve lui, wat een heerlijk kleurrijk tafereeltje!! En wat leuk, al die kleine mensjes :P hihi. Hier alles goed :) Ik werd net wel een beetje misselijk van dat busverhaal..... Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende bericht en foto's!! xxx
  3. koen:
    Heey white-ties,

Klinkt allemaal goed daar. Geniet maar lekker en mss kan ik over een tijdje wel beginnen met 'Heey Brownies' ;)

Ik heb me eerste carnavalsdag al achter de rug (zie facebook)

Veel plezier en tot volgend verhaal

Adios
  4. sjaak en anjs:
    17 februari 2011
    psst foutje... onze reactie staat bij een foto..
    zoek ze
  5. Wiets':
    heeee hallloooooooooo..
    leuk verhaaltje, mama en ik hebben hem zojuist doorgelezen!
    zorg dat je aan de goede kant van die berg blijft en niet in die drugs'oorlog' terecht komt haha, zou zonder zijn natuurlijk!
    als je wilt kan je dan even genieten van hetvolgende bericht vanuit Twente? ; Rubin Kazan - FC Twente : 0-2 .. 0-1 : Luuk de Jong , 0-2 : Peter Wisgerhof !
    We staan er dus super voor ;) ..
    Verder valt er hier in Twente niet zoveel denderends te beleven..
    Mama wou wel graag naar jullie toe, aangzien de verhalen over de zon er zo in naar voren komen haha!
    Groetjes vanuut Twente!!!!
  6. Rick:
    Hey allebei,

Kwamen jullie nu eind mei terug? Zou zonde zijn als jullie twente in de europaleague finale missen;)
    Mooi dat jullie het weer naar je zin hebben :D, maar jammer dat het eerste carnavalsfeest in aantocht is, en jullie er niet bij zijn:(

Adios Monos
  7. Ans:
    18 februari 2011
    Hallo Jelle en Annelijn,
    Gelukkig genieten jullie weer. Heerlijk om al die verhalen te lezen. Beetje jaloers op de warmte daar ben ik wel.
    groetjes
  8. Helma:
    20 februari 2011
    hoi jelle en annelijn ik lees de leuke berichtjes van jullie het is echt wel genieten wat jullie doen en lekker goed koop jammer dat ik er niet bij ben dan zat mijn koffer vol met aankopen ha ha en hier is het koud jel en lijn geniet en pas goed op elkaar x x ons :)
  9. Wendy:
    20 februari 2011
    Bah een kakkerlak, ach, gewenning :)
    Er niet op gaan staan he, dan vermenigvuldigen ze zich :) (tenzij broodje aap verhaal, ik kan het niet onderbouwen).
    Puerto Angelito ziet er trouwens goed uit, dat is vlakbij jullie taalcursus? Heerlijk hoor. O ja, ik zou helemaal losgaan op die markten! Reispilletjes zijn inderdaad handig voor zo'n rit, heftig hoor!
    Geniet van jullie tijd!
    Groetjes Wendy
  10. JP:
    20 februari 2011
    Ik heb er maar een woord voor...
    JALOERS!!! (zelfs op die kakkerlak :S)
  11. Kirsten:
    21 februari 2011
    Lijn en Jell! Sjeeees ik ben wel een beetje jaloers op jullie activiteiten hoor! Echt super...ook leuk dat ik een beetje kan meegenieten door de foto's en verhalen! Ik zou zeggen geniet er van..!!! Kuzz
  12. Rick:
    22 februari 2011
    Het kapellenfestein zit er weer op! Natuurlijk weer één en al gezelligheid! Moet toch proberen jullie een beetje jaloers te maken op de mensen hier he;)
  13. Jell&Lijn:
    Hola chica´ y chico´s!
    Thnx voor de leuke berichten, we krijgen al een beetje heimwee :P
    Het gaat hier helemaal top! Einde vd week zullen we weer updaten met een verhaal en foto´s van Puerto Escondido, want Zondag vertrekken we richting San Christobal, zo´n 600km hier vandaan (op de kaart maar een klein stukje ahum!)

Hasta luego!

Jell y Annelijn
  14. sara vesseur:
    wat heerlijk!!!
  15. carla:
    23 februari 2011
    Prachtig verhaal! Geniet ervan en pas goed op jezelf. laat Jeanine dit maar niet lezen, komt ze jullie achterna.
  16. Gerard en marion:
    25 februari 2011
    Hasta Lavista hoe gaat ie daar lekker weertje natuurlijk en bijna klaar voor de lange bus reis
    hier is alles OKEEEE ,we wachten jullie berichtjes wel af GROETEN VANUIT DEBOESKOOLSTAD ALAAAAAAF.
    GENIETEN DAAAAAAR.
  17. Tante Els:
    27 februari 2011
    Hallo Jelle en Annelijn
    fijn dat het zo goed gaat met jullie
    geniet er maar lekker van
    hier komt carnaval al in beeld Marlieke is al weggeweest( niet bij de jeugcarnaval)
    loopt met de klapblaosers mee in de optocht
    doooeeeeiiii tot snel Rene Els en Marlieke
  18. netty suijkerbuijk:
    27 februari 2011
    hoi annelijn en jelle

leuk om te lezen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. geniet nog maar lekker want voor je het weet ben je weer terug in ons koude kikkerlandje.
    nog heel veel plezier!
    groetjes tante netje