Tips voor reizen door Midden Amerika!

19 juni 2011 - Amsterdam, Nederland

Hela Hola!

Welkom in Hollandia, de eerste week hebben ze nog rekening met ons gehouden... Toen scheen het zonnetje nog... Maar dit is echt heeeel hard wennen (wie heeft dit bedacht REGEN IN HALF JUNI!!!) , maar goed we mogen niet klagen, na bijna 4 maanden lekker weer!!!

Jell is momenteel op zoek naar leuk werk! Lijn is al weer beetje bij beetje aan het beginnen bij de Jeugdtheaterschool en de kinderopvang en we zijn nog elke dag aan het nagenieten van al het moois dat we hebben gezien, gedaan en beleefd. Alhoewel het ook net lijkt alsof we helemaal niet zijn weggeweest...

Dan rest ons nog 1 ding.

TIPS VOOR AANKOMENDE REIZIGERS IN MIDDEN AMERIKA.

Mexico - Belize - Guatemala- Honduras - Nicaragua - Costa Rica - Panama

Als eerst was het voor ons ook de eerste keer backpacken. Van te voren wisten we niet wat we ervan moesten verwachten, maar het is heeel easy! Iedereen kan het! Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed. Neem gewoon je gezond verstand mee, laat je driedubbele camera niet om je nek hangen en loop niet te koop met je portomonnee!

Te lezen hieronder:

6. Vrijwilligerswerk Midden - Amerika
  7. Handige sites met info

Is het veilig?
    Ja!
    Dit was voor ons ook de grote vraag voor we gingen. Alle slechte berichten in het nieuws over vooral Mexico. Maar zoals eerder gezegd; gebruik je gezond verstand. Wij hebben 4 maanden rondgereisd en hebben persoonlijk niets meegemaakt. Oke, Jelle is één keer geskimmd, maar dat krijg je gewoon terug van de bank en daar hebben we persoonlijk niets van gemerkt.

Voordat je op reis gaat:

• Lonely Planet; koop voordat je gaat een goede reisgids; hierin staan alle tips die je nodig hebt je reis goed voor te bereiden.
    • Pinpas/ Visa; Zoek uit op internet met welke pinpas je het goedkoopste pint in het buitenland. Met ING. betaalde we aanzienlijk minder extra dan bij rabobank. Met Visa pinnen bleek erg onvoordelig (maar soms kun je niet pinnen met je normale bankpassen).
    • Taalschool; wij hebben twee weken Spaanse les gehad. Hier hebben we ons goed mee kunnen redden. Ik zou zeker aanraden om Spaans te gaan volgen, in de niet zo toeristische gebieden spreken ze soms echt niets anders dan Spaans. Mexico is veel duurder kwa taalscholen dan Guatemala. Wij hadden van te voren geboekt, dit is echt niet nodig. We zijn heel veel mensen tegengekomen die het gewoon ter plekke hebben geboekt.
    • Minbuza site (schrijf je in voor de laatste veiligheidsnieuwtjes, maar neem het ook met een korreltje zout!); http://www.minbuza.nl/

Wat zeker niet te vergeten:

8. Nederlandse lekkernijen (drop - stroopwafels - hagelslag, leuk om uit te delen of zelf op te eten)
  9. Lakenzak (te koop bij de Xenos)
  10. Tasje in tasjes ( om orde te scheppen in je backpack, in elk tasje een andere catogorie kleding, te koop voor 1 euro bij Xenos)
  11. Reispillen (vooral nodig in de bus in Mexico en Guatemala)
  12. Nekkussen (ook te koop bij ADO in Mexico, maar ook al handig voor in het vliegtuig)
  13. Regenhoes voor over je backpack
  14. Markeerstiften (voor in je LP)
  15. Pennen
  16. Watervaste stift
  17. Plastic zakjes (voor als je zelf kookt en over hebt, of als iets lekt, of als je shampoo wilt bewaren!)
  18. Oogdruppels ( voor wind en stof in je ogen)
  19. 2 zonnebrillen (deze zijn niet overal te koop, lokalen dragen deze niet en zijn soms nog duurder dan in NL)
  20. Een pen voor het uithalen van teken (vooral als je in landen als Costa Rica de bossen in gaat)
  21. Regenjas ( vooral voor in Costa Rica)
  22. Vergeet niet ook leuke kleren mee te nemen ( ik had bijna alleen sportbroekjes bij... maar de keren dat ik die aan heb gehad zijn op 1 hand te tellen... ) Neem een spijkerbroek mee.
  23. Als ik nog een keer naar Guatemala of Mexico zou gaan, zou ik speelgoed of oude (kinder)kleding meenemen, geef ze aan een school of ruil ze met een marktkoopman voor zijn waren.
  24. Vind je het leuk om te snorkelen? Neem je eigen materiaal mee!

Wat handig is om daar aan te schaffen:

• Douchegel etc. (scheelt weer gewicht op de heenweg)
    • Muggenspul (wij hadden met deet van de Kruidvat, die werkte niet eens! Het muggenspul van daar wel!)
    • Ongediertespray (mocht je een kakkerlakje tegenkomen, kun je em meteen 'verwijderen')

Tips wat te doen in Midden-Amerika: (met daarachter wat we gemiddeld kwijt waren per persoon per dag)

Mexico (ong. € 35-, -€ 60 ,- )

• Bezoek Puerto Escondido ( Laguna Manialtapec), de 7 verschillende strandjes, maar ook een van de beste surfstranden ter wereld!
    • Oaxaca en San Cristobal (koop leren tasjes, die zijn hier vet mooi en supergoedkoop!!!)
    • Palenque (slaap in de jungle voor maar 3 euro per nacht). Bezoek ook Misol Ha (mooie waterval)

Belize ( € 35,- - € 60,-)

• Caye caulker: doe de drie daagse zeiltrip met de reggaemuffins en slaap de eerste nacht op een piepklein onbewoond eiland. (http://raggamuffintours.com/)

Guatemala ( € 25,- - € 35,-)

• Xela (zijn we zelf niet geweest, maar hebben we héle goede verhalen over gehoord). Schijnt een heel leuk dorpje te zijn, met veel taalscholen (ong. 100 euro voor een week met gastgezin..)
    • Pastores (klein dorpje naast Antigua) met 1 straatje alleen maar kleine leerwinkeltjes, die vooral cowboyboots maken. Maar je kunt hier ook je eigen leren boots laten maken. (tussen 25 en 40 euro!)
    • Chicastenengo, leuke markt, maar erg toeristisch!
    • Lanquin ( Hostel: El Remate) -> Pas op de taxichauffeurs krijgen provisie als ze hier mensen brengen. dus als je ergens anders heen wil, zeg dat! Wel een superleuk hostel.
    • San Pedro (aan het meer de Atitlan); Huur een motor en bezoek de naastgelegen dorpjes.

Honduras ( ong. € 25,- - € 35,-)

• Copan (heel leuk, gezellig dorpje, supermooie ruines op loopafstand). Hostel Via Via is van Belgische eigenaren en daar hebben ze Belgische friten
    • Utila - Jewel Caye via Captain Morgans. Jelle heeft daar zijn PADI gehaald voor eu. 175,- met overnachtingen erbij. Veel priveles, dus veel aandacht en zeer goede instructeurs! (http://www.divingutila.com/)
      - Voor de rest is Honduras niet zo veel, we zijn ook in La Ceiba en Tela geweest, maar je mist er niets aan als je dit niet bezoekt.

Nicaragua ( ong. € 20,- - € 30,-)

• Estelli; UCA Miraflor, wordt een dag (of meerdere, want overnachten kan ook voor 15 dollar) een cowboy en ga langs bij een lokale familie in de prachtige bergen!!! (De Canon schijnt ook supermooi te zijn, die hebben wij niet gedaan, maar goede verhalen over gehoord!)
    • Estelli; bekijk hier een lokale voetbalwedstrijd!
    • Leon; Vulkaanboarden!!! De stadstour was ook zeker de moeite waard!
    • Massaya; De beste plek om je souvernirs te kopen (niet bij de toeristenmarkt, maar bij het busstation, afdingen!). Laat hier ook je nagels doen en je haar knippen (voor 1 euro!)
    • Granada; Huur een fiets en regel met een bootman een tour langs de 350 kleine eilandjes. Mono island!!!!
    • Tussen Granada en San Juan del Sur (iets buiten Granada) liggen een aantal boomhutten, en een 2 persoonsboomhut is voor 1 nacht 26 dollar. (site: http://www.posterojo.com/ reserveren aanbevolen!!!)

Costa Rica (ong. 35,- - 60,-)

• Santa Elena; nachttour! en de Canopy (Canopy Extremo!!)
    • Tortuguero; gezellig, klein plaatsje tussen kanaal en zee in. Je kunt er alleen met een bootrit van bijna een uur heen. Doe hier de tocht door de kanalen van de jungle, met een roeiboot! Veel dieren spotten!
    • Puerto Viejo; fiets tussen het strand en de jungle in. En bezoek het jaguar centre. (http://www.jaguarrescue.com/jag_site/Home.html)

Panama (ong. € 35,- - € 60,- )

• Bocas del Toro (fantastische eilandjes met nog veel jungle). Op Bocas kun je op Playa Bluff schildpadden hun eieren zien leggen. dit kost 5 dollar als vrijwillige bijdrage en een taxiritje (voor ong. 20 dollar heen en terug). Regel dit bij Playa Bluff zelf (iets verder doorrijden aan de rechterkant zie je een vlag, daar! of vraag meer info bij het toeristencenrtum op Bocas)
    • Bastimentos is wat armer en rustiger. Daar is hostel Beverlys Hill echt een aanrader, deze heeft de redfrogs en hummingbirds in de tuin en een prachtig uitzicht in de douche. Je kunt hier een hike maken door de jungle (je begint met door een begraafplaats heen te lopen, maar daarna wordt het mooi!) en doorlopen naar Redfrog beach (ong. 50 min.). Het voordeel is dat je dan niet de watertaxi van drie dollar hoeft te betalen en ook geen entree!
    • Panama City, a la New york, mooie skyline. Leuke stad! Bezoek het eilandje (zie LP), ongeveer een uur van de city vandaan. Ga naar het casino en krijg er gratis drankjes en winkel je helemaal suf in bijvoorbeeld Allbrookmall (Supergroot en heel veel sportzaken, maar er zijn ook veel soort goedkope warenwinkels, met heel veel goedkope kleding, er is ook gewoon een ZARA hoor en een aantal andere merkwinkels! (daar kun je ook heel leuk naar de film!)

Vrijwilligerswerk Latijns Amerika: Een duur programma is zeker niet nodig, dit kun je gemakkelijk zelf regelen en dan ben je ook geen bemiddelingskosten kwijt!

1. Nicaragua; Ticuantepe bij Atellier Favela (Cultureel centrum), opgezet door een Nederlandse en een Venezuelaan.  Erg leuk en zeker aan te raden!!! (http://www.atelierfavela.org/en/nicaragua/ticuantepe/)
    2. Nicaragua, Granada. Cultureel centrum. (http://www.c3mundos.org/ )
    3. Costa Rica, Puerto Viejo; Jaguar Rescue centre (met de apen weer de jungle in!) ( http://www.jaguarrescue.com/jag_site/Home.html )
    4. Costa Rica, Santa Elena (Santa Elena cloud forest), help mee in het forest. ( http://www.reservasantaelena.org/volunteer.html )
    5. Costa Rica, San Jose, help mee in een arme wijk met een voetbalschool ( http://wwww.isop.nl/ )
    6. Panama, Bastimentos, Playa Larga, help de schildpadden veilig hun eieren leggen ( http://www.turtleprotection.org/panama/volunteers.html)

Handige sites met meer info:

• http://www.minbuza.nl/  (Meld je hier van te voren aan, als er iets verandert kwa veiligheid, krijg je daar een mailtje van.. pin je er niet op vast, neem deze site echt met een korreltje zout, Guatemala stond hier namelijk gelijk aan Afghanistan...)

Als je vragen nog niet zijn beantwoord, mail gerust!

Heeeeeeeeeel veel plezier! En geniet ervan met volle teugen!

Adiooos, Jelle & Annelijn!

1. sjaak en anjs:
    20 juni 2011
    we hebben genoten van al jullie verhalen
    genieten nu van jullie "ër weer zijn"
    geniet van alle mooie herinneringen
    rucphens liefs van rucphens thuis
  2. Esther:
    20 juni 2011
    Heeeeee globetrottertjes!
    Welkom terug. Fijn om weer terug te zijn? Maar vast ook wel even weer wennen. WEer aan het werk enzo: Bleeeeh.
    Misschien zien we elkaar snel.

Groetjes

Esther
  3. Isabel:
    25 juli 2011
    Hai Annelijn en Jelle, Hoop dat jullie dit berichtje lezen aangezien jullie niet meer op reis zijn. Ik zit niet op facebook dus kan jullie niet op die manier contacten. Mijn vraag is of jullie veel alleen reizende dames zijn tegen gekomen en wat hun ervaring was en wat jullie idee hierover is. Is het veilig genoeg. Ik wil in 4 mnd tijd van amsterdam eerst een tussenstop in NY maken en dan naar Mexico city en vanuit panama city via NY weer terug vliegen. In de tussentijd van cancun op en neer naar Havanna om een paar weken Cuba te doen.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben en eventueel geruststellend nieuws hebben want hoe meer ik over Mexico lees des te banger ik aan het worden ben.

Een optie is om Mexico te gaan doen met een groepsreis om zeg maar zo mijn 4 maanden te beginnen maar dan ben ik wel heel veel geld kwijt en mijn budget is niet heel groot.

Hoop van jullie te horen.

Groet,
    Isabel
  4. Annelijn:
    1 augustus 2011
    Hé Isabel. Superleuk dat je dat gaat doen! Heb je onze ervaringen gelezen over Mexico? Die waren prima! Ik zou het gewoon gaan doen.

Vooral als je alleen reist maak je supersnel contact met andere backpackers. Er zijn er genoeg (ook vrouwen) die alleen gaan reizen! Wij waren eerst ook bang voor Mexico, maar laat je niet te veel misleiden door het nieuws! Spaans is wel handig om te spreken!

Heel veel plezier! En we zijn jalours dat je ook Cuba mee gaat pakken!!!

Groetjes Annelijn en Jelle!
  5. Mary:
    19 oktober 2011
    Hai hai, hier een brutale aap...

Via google kwam ik op jullie geweldige site, en wat een super goeie tips! Wij hebben eigenlijk sinds kort besloten dat we voor Centraal America gaan en we hebben een maand om te reizen. We zitten te denken om te vliegen op Mexico (Cancun) en dan Belize (om oa. te duiken), stukje guatemala en dan Honduras (met name Roatan Eilanden). Vonden jullie Honduras niet de moeite waard? Wat raad je me aan? Nicaraqua lijkt me eigenlijk ook wel cool.. we hebben maar vier weken dus hoor graag je advies! Alvast heel erg bedankt
  6. Annelijn:
    16 januari 2012
    Ik krijg dus niet vanzelf een berichtje, dus had je bericht niet gelezen. Wij zijn in elk land ongeveer 2 weken geweest, behalve Belize. In 2 weken kun je genoeg zien. Het ligt eraan of je bv in Mexico alleen yucatan wilt zien of nog meer? Anders zou je weer naar beneden moeten reizen. Dan zou je bv. 1 week yucatan, 1 week Belize en b.v 2 weken guatemala (plus misschien copan, dat was wel leuk en de eilanden, idd roatan in Honduras) verder mis je er niets als je er niets bekijkt. Ik denk als je ook nog Nica wilt bereizen is dat denk ik echt zonde. Wij hebben ons prima 2 weken vermaakt in Nica. En hebben nog een boel niet gezien.

Kijk ook eens naar de routes van reisorganisaties en die van de LP. Veeeel plezier!! Wij zijn heel jalours!!!! Willen ook weer weg!

Groetjes, Annelijn